Simpel og Effektiv oppsummering av en time

…og gjennomgang av lekse som bonus. Dette er et enkelt knep jeg rett og slett snublet over av meg selv i dag – og som jeg kommer til å bruke så ofte som mulig:

Som avslutning på matematikktimen med 4. klasse i dag gikk jeg gjennom hva som skulle gjøres i lekse til i morgen. Rent tilfeldig lot jeg falle en slengkommentar om at: «hvis du følger ekstra nøye med nå, kommer leksen til å være veldig enkel». Effekten var påfallende: så godt som samtlige elever fulgte med i full oppmerksomhet.

Leksen var, som det ofte før, en repetisjon av det som ble gjort på skolen i timen. Dette er derimot første gang jeg har blitt regelrett sitert av så mange elever på lekseoppgaver. Som om ikke det var nok: Alt vi skulle lære var med på leksen så timen ble oppsummert samtidig!

Det er ikke alltid denne måten å forberede elevene på lekser passer – det er for eksempel ikke mulig i høyere ordens tenkning. Derimot er det et knep som virket skikkelig bra denne gangen, og som garantert kan gjøres mer systematisk.

Legg igjen en kommentar

Filed under Grep, Klasseledelse, Matematikk, Motivasjon

Legg igjen en kommentar

